onsdag 7 maj 2008

UPP OCH NER

Sent igår kväll kom jag till en mental jätte uppförsbacke. Plötsligt kände jag bara för att äta upp allt som fanns här hemma. Känslan jag fick var inte alls trevlig och ett tag kändes det som om jag skulle hamna raka vägen tillbaka till gamla osunda vanor. Det är lite svårt att förklara, men känslan var verkligen jättejobbig. Jag kände mig rädd att allt arbete jag lagt ner skulle vara förgäves. Att jag snart skulle sitta där och väga 106 kg igen och ha ännu ett misslyckat försök till en bättre livsstil bakom mig. Inte bara sitta, utan ätandes också, på en 600 kilos chipspåse med extra smör eller något. Men, så vaknade jag i morse, fortfarande med samma känsla, ställde mig på vågen och den visade 93,9 kg. Då vände det igen och motivationen kom tillbaka och jag kan se på gårdags kvällen med lite andra ögon. Det kommer givetvis att gå upp och ner men även om jag vet det så blev jag lite överrumplad igår kväll. Jag ska försöka skaffa beredskap, mentalt, inför nästa uppförsbacke så jag klarar av även den. För det var som sagt bara en mental uppförsbacke och jag började inte frossa hejdlöst. Men, tanken fanns där, och det var läskigt.

Dagislämning på morgonen, promenad dit, sedan en rask promenad på två timmar, lunch på stan (Thai restaurang, kycklinggryta, ris, vatten. Delade med lille sonen.) Efter det en timmes lugn promenad. Hämtning dagis, en liten extra promenad till bussen och hem. Känns i benen att man går mycket. Jag måste införskaffa bättre skor med mer dämpning eftersom jag går mycket på asfalt.

Jag har lyckats sträcka mig i ena axeln som nu gör ont. Jag blev tvungen att tvär lyfta ett litet barn och då belasta jag helt fel. Jag hoppas att det inte blir något av detta och att det går över. Jag ska ta ett varmt bad och hoppas att det hjälper lite. Senaste dagarna har jag haft en del värk i kroppen. Vaknar ofta med huvudvärk och känner mig stel. Jag antar att det har att göra med att jag rör mig mycket mer nu. Kanske fel belastar jag också. Jag ska prova en ny kudde och vid tillfälle ska jag som sagt skaffa bättre skor.

Axeln känns bättre efter badet och nu ska jag dricka lite honungsvatten och äta sex stycken pistagenötter. Sedan ska jag sova tidigt.

Dagens kaloribrännare: Promenad till dagis. Två timmar rask promenad. En timmes lugn promenad. En liten extra promenad från dagis till buss. Hålla igång hemma med matlagning, tvätt och plock.
Dagens slarv: Inget slarv idag.
Dagens må bra: Ett litet mini spa hemma med ansiktsmask, skumbad, hår inpackning m.m. Underbart!
Dagens steg: 20 987
Steg totalt:311 876 /1 141 429 . Bara en bit kvar till Hudiksvall nu!

Inga kommentarer: