fredag 9 maj 2008

FREDAG IGEN

Veckorna går fort och nu är det fredag morgon igen. Här hemma råder samma vanliga kaos. Ett barn på en spark bil, ett barn med en lära gå vagn, jagar varandra och så blir dom osams och sams om vartannat. Leksaker överallt på golvet och i köket väntar en diskmaskin på att bli urplockad och en diskbänk på att bli framgrävd. Jag tror inte att jag skulle klara den här viktminskningen lika lätt utan mina små monster. Då menar jag inte diskmaskinen eller diskbänken utan mina två små barn. Dom håller igång mig och ser till att jag inte sitter stilla alltför många sekunder åt gången. Jag skulle jätte gärna vilja gå ut men på grund av mensen måste jag stanna inne och hålla mig nära toaletten. Jag hoppas att det lugnar ner sig lite så vi kan gå ut senare i dag. Solen skiner från klarblå himmel.

Det är strax lunch och jag är riktigt risig nu. Känner mig yr och trött och skulle helst vilja gå och sova. Men jag kan ju inte lämna dom små utan tillsyn så jag kämpar på här. Trist att behöva ha det så här besvärligt varenda månad. Känner mig väldigt frustrerad över att behöva vara så här inaktiv ofrivilligt. Det kryper i mig men jag kan nästan inte göra någonting. Försöker leka med barnen, ordnar med mat och så har jag tvättat lite. Jag kan inte se det som en lugn vilodag heller för jag har alldeles för ont för att kunna slappna av. Ser fram emot makens hemkost och därmed avlastning. Det blir lite enklare när jag bara behöver tänka på mig själv.

Stora killen lekte hos grannen en stund och det var skönt med lite andhämtning. Nu är det bara minuter kvar tills maken kliver genom dörren. Äntligen!

Till middag ska vi ska äta pasta, en grövre sort, räkor blandat med lätt crème fraiche, dill, citron och lite kryddor. Isbergssallad, gurka och paprika till det. Tunnbröd finns också om någon vill ha det. Vatten dricker jag alltid till maten.

Jag berömmer mig själv mellan varven och påminner mig om mina framsteg. Jag vill inte framhäva mig själv eller skryta om hur duktig jag är. Men jag är stolt över det jag lyckats med hittills. Att jag lyckats förbättra min karaktär och att jag är mer aktiv. Äter bättre och slarvar mindre med chips och för mycket mat. Jag behöver säga det till mig själv och klappa mig själv på axeln. Det här är viktigt för min hälsas skull. Livsviktigt!

Kväll och nu har suget efter att äta satt in och det är ett sug efter att just äta. Spelar ingen roll vad bara det är ätbart. Jobbigt när det händer för då känner jag hur lätt det skulle vara att bara vräka i sig. Det känns som om jag balanserar på gränsen och att jag verkligen måste jobba med detta. Jag har ätit några pistage nötter och 4 godisar. Det krävdes mycket viljestyrka att slita mig från skafferiet. Satte mig här istället och något mer att äta idag blir det inte! Jag hoppas detta ryck som kom nu beror på mensen.

Dagens kaloribrännare: Lugn dag idag på grund av omständigheterna.
Dagens slarv: Pistagenötter och 4 godisar.
Dagens må bra: Jag blev väldigt glad i dag över ett telefonsamtal. Men vad det gällde behåller jag för mig själv ett tag till.
Dagens steg: 3200
Steg totalt:321 646/1 141 429 . Bara en bit kvar till Hudiksvall nu!

Inga kommentarer: