onsdag 21 maj 2008

SEG FAMILJ / PIZZA RECEPT

Hela familjen kände sig seg, trött och allmänt risig på morgonen. Båda sönerna kändes varma och stora killen var snorig. Jag kände mig så pass trött på morgonen att jag lätt hade kunnat sova bort hela förmiddagen. (Som om det ens fanns på alternativ listan…) Men vi lyckades ta oss upp och komma igång. Maken skjutsade stora killen till dagis, lite försenade, men ändå. Jag och lilla killen gick ut i det sköna försommarvädret. Hoppas regnet uteblir idag. Jag jobbade på i 1,5 timme med att gräva upp kantsten. Tungt och svettigt!

Hämtning av stora sonen, promenad till lekpark, leka, promenad till stan, mellis och så buss hem. Vi hade tur för regnet kom precis när vi kom hem. Skönt att vi hann vara ute för nu regnar så det så pass att inte ens regnkläder hade hjälpt. Nu ska jag städa och laga mat.

Äldsta sonen önskade pizza till middag. Mitt pizzarecept;

Till en stor långpanna
Jag gör en egen deg;
50 gram jäst,
3 dl ljummet vatten,
två tsk salt
och 4 msk olja.
Sedan vetemjöl, grovt rågmjöl, grahamsmjöl och 0,5 dl kruskakli.
Övrigt mjöl på en höft beroende på hur grov deg man vill ha.
Jag brukar prova mig fram i vanlig ordning.
Rör ut jästen i vattnet, blanda i resten, knåda till smidig deg, jäs en timme.
Kavla ut på plåt, lägg på pålägget. Varm ugn, ca 225/250 grader tills den ser färdig ut.
Lägg på det man tycker om.
Jag valde paprika, färska championjoner, nyckelhålsmärkt falukorv och mager ost som pålägg idag, jag tar det som finns hemma för tillfället.
Lite ketchup, soja och oregano som tomatsås.
Riven vitkål till.
Jag tar en mindre bit pizza och rejält med vitkål. Gott!

Laga mat med pojkarna är en utmaning. Speciellt idag när dom verkligen hjälpte till och tömde alla köksskåp på sitt innehåll. Lilla killen vill ge allting till mamma så medan jag fixade med pizza degen och hackade pålägg så fick jag ta emot kastruller, bunkar och formar. Diskbänken blev överfull på nolltid och nu ser det ut som en krigs zon där. Jag ska ta ett djupt andetag och gå in i köket och röja upp. Hej och hå…

Dagens kaloribrännare: Ute jobb, grävning, på morgonen 1,5 timme. Promenad totalt ca 1 timme och 45 minuter i blandad takt. Vardagsmotion.
Dagens slarv: Inget slarv idag!
Dagens må bra: Samma som igår men det blev städat idag.
Dagens steg:13 865
Steg totalt:515 141/1 141 429 . Sundsvall passerat! Härnösand nästa!

Inga kommentarer: