måndag 5 januari 2009

VINTERDAGAR

Det är kalla, soliga, klara och härliga vinterdagar nu. Pojkarna är förkylda men vi har varit ute hela förmiddagen och fått sol, frisk luft och lite motion. Jag har dragit runt pojkarna på bobben och gått en liten promenad med dom. När dom ville leka i sandlådan passade jag på att stega runt och “promenera” lite på tomten.

All rörelse är bättre än ingen och man kan hitta bra vardagsmotion på ganska enkla och roliga sätt. Barn och tidsbrist anser jag inte vara godkända ursäkter för att inte motionera. Vill man så kan man. När man lagar mat och den kokar, när man diskar eller ser TV och det är reklam finns små tidsluckor att fylla med tex. Situps eller tåhävningar. Har man barn är det bara att dra igång dom så han man härlig vardags motion; Följa John, Mora Träsk, jaga/busa med varandra, vara ute och leka mm.

Själv hoppar jag gärna över TV tittandet för den stjäl bara tid. Med två små killar hemma blir det inte många minuter som jag sitter på rumpan. Att hålla sig sysselsatt hjälper också till att distrahera från småätandet.

Dagens plus: Vardagsmotion; Dragit barnen på bobben flera varv runt huset. Stegat runt/promenerat omkring på gården. Gått en liten promenad med barnen m.m.
På eftermiddagen gick vi ute och lekte igen.
Dagens minus: Inget på minussidan idag.
Dagens guldkant: Vädret och ledigheten.
Dagens tacksamma: Möjligheten att få vara ledig några extra dagar med barnen.
Dagens steg: 8845
Dagens summa: En bra dag. Härligt väder. Bra mat. Huvudvärken håller dock i sig.

Inga kommentarer: