fredag 16 januari 2009

HELG VANOR

Lördag morgon och alla drömmar om en lång och behaglig sovmorgon spolierades strax före sex imorse. Sönerna som på vardagarna knappt går att väcka på morgnarna vaknade nu alldeles för tidigt och alldeles för pigga. Eller pigga och pigga, det huserar halsont och hosta här hemma. Jag känner fortfarande av halsen och lilla killen låter riktigt skrälligt.

Efter lunch åkte vi och hälsade på några vänner (en familj med två barn) och fick en trevlig dag allihop. Jag klarade av konststycket att vara bortbjuden på mat och fika utan att äta något onyttigt. Jag fick en banan istället för fika och middagen var en jättegod kycklinggratäng. Vi var ute en sväng också och fick lite frisk luft.

Helgen är här och per automatik börjar jag tänka på god mat och annat gott. En arbetsvecka är avklarad och nu ska det njutas av ledig tid som man förtjänat sig. Belönings mekanismen slår till och jag känner genast att jag är värd något extra. Men jag har inte förtjänat en massa okynnes ätande som jag i slutändan inte mår bra av.
Jag kan inte komma ihåg en enda gång att jag mått bra efter att ha ätit för mycket. Men jag kommer ihåg många gånger då jag suttit i soffan och nästan mått illa efter att ha tryckt i mig tex. en stor chipspåse. Eller andra gånger då man ätit stora portioner tacos, pizza eller hamburgare. Mätt och stinn har jag knappt tagit mig från matbordet. Resten av dagen har man varit trött och seg. Nu har jag förändrat mina helgvanor.
Helgen ska vara två dagar då jag och familjen laddar om batterierna. Jag äter knappt pizza och hamburgare längre. Kommer inte ihåg när jag åt kebabtallrik sist. Äter jag något som är onyttigare så äter jag bara lite. Smakar så att jag inte ska glömma bort att det inte är något att längta efter. Istället lagar jag till extra god (men inte extra onyttig) mat som får ta lite tid att laga.
Belöningsmekanismen är svår att bli av med. Den kommer smygande redan på torsdagen och håller i över helgen. Det känns som om man ska äta något extra. Jag blir bättre och bättre på att hitta på andra helg unnar saker. Njuter av ett långt bad, tar en extra lång promenad, läser en bok m.m. (Beroende på skicket på barnen. Ibland blir det en tre minuters spa stund i duschen, hinna bläddra igenom en tidning på toa eller en rask runda runt huset…)
Jag har massor med måsten att orka med och dom orkar jag med bättre om jag är laddad med bra bränsle. Så jag lovar kroppen att det är slut på helgfrosserier. Det är min nya livsstil.

Dagens plus: Ingen motion idag. Men en vilodag emellanåt behöver välbefinnandet också.
Dagens minus: Inga minus idag.
Dagens guldkant: Hela dagen idag som blev riktigt trevlig.
Dagens tacksamma: Vänner. Vad vore livet utan vänner.
Dagens steg: 3381
Dagens summa: Skönt att klara av en hälsosam lördag.

Godis, snacks m.m. fri månad 11/1-11/2.

Inga kommentarer: