torsdag 8 januari 2009

TIPS

Jag läser en del tidningar på teman hälsa/ träning/må bra /mat m.m. Sedan surfar jag också runt på liknande sidor på internet. Läser ni bak i min blogg kommer ni hitta en hel del tips och inspiration också. Här är några av dom tips som hjälpt mig: (Jag fyller på med mer eftersom)


*Att mattallriken ska vara så färgrik som möjligt. Inte tallriken då, utan det som ligger på.

* Hålla sig sysselsatt på dom tider då småätandet brukar sätta in.

*Att all rörelse är bättre än ingen rörelse. Det är ett motto som jag kört med sedan jag började min vikt resa. Jag ser det som en sport att hitta så mycket rörelse som möjligt i vardagen. Eller se det som så att all rörelse är bättre än att sitta i soffan, se TV, och äta godis/snacks. Vi har tvättstugan i källaren så jag hämtar upp tvätten i flera omgångar. Då får jag mycket spring i trappan. Om jag missar bussen går jag några hållplatser istället för att vänta. Och så vidare. I början fick detta mig att komma igång och snart längtade jag efter mer motion. Då lade jag till gympa och promenader.

*Förändra små saker i början istället för att ställa om allt på en gång. Jag började med att inte äta mellan målen. Men när jag åt så åt jag vad jag ville. När jag kommit bort från småätandet tog jag tag i vad jag åt och började äta nyttigare.

*Inga förbud det leder bara till uppdämda behov. Välj en dag då du äter något gott och bestäm dig för mängden i förväg.

*Banta inte. Hitta kost och motionsvanor som du kan leva med. Det ska bli en naturlig del av din vardag.

*Kolhydrater i snabb variant undviker jag. Likaså light produkter. Jag föredrar varor så nära råvaran som möjligt. Här hemma finns bara vanligt smör och grädde. Tillsatser försöker jag komma undan också. Ren mat känns som sund mat.

*Frukt och grönt givetvis! Gott som godis! En näve nötter ibland är gott och mättande.

2 kommentarer:

Nettan sa...

Åh, jag suger i mig av alla tipsen:-). Du inspererar mig i min jakt på kilona. Känns så naturligt och självklart när man läser och det tycker jag känns jättebra:-).

Mazarin sa...

Vad roligt att jag kan inspirera det hjälper mig att fortsätta :-)