torsdag 15 januari 2009

HEMMADAG

Idag stannade jag hemma från jobbet och VAEP:a (“Vård av egen person”). Det är huvudvärken som fortsätter att spöka. På eftermiddagen släppte det så pass att jag kunde åka och hämta barnen på dagis. Jag passade på att gå en promenad innan och det var så skönt med frisk luft. (Så frisk luften nu är i en av Sveriges största städer…) Nu hoppas jag på arbete och vanliga morgonracet imorgon.

Jag måste få komma med en uppmaning; Snälla människor där ute använd reflexer. Jag är ofta ute och går när det är mörkt och jag ser så många “osynliga” människor. Det är läskigt när man tänker på hur snabbt en olycka kan hända. Ingen bilist bromsar in för något han inte ser.

VARDAGSTIPS

Planering är a och o när man ska få ihop vardags snurren. Jag försöker planera och förbereda så mycket som möjligt. Då vet jag att vi får i oss bra mat och att det inte blir några snabba mackor eller färdigmat från något snabbmatsställe.

Jag håller vardagsmaten enkel och näringstät och så sparar vi långkok och annat till helgerna.

Jag lagar middagsmaten dagen innan. Det är underbart att komma hem och bara värma färdiglagad mat när man är trött efter jobb. Barnen uppskattar också att få maten ganska omgående. Vi slipper både stress och att middagen blir sen. Jag lagar maten under barnprogramstimmen. Eftersom jag har läst livsmedelshygien är jag noga med att kyla snabbt och inte låta maten stå framme för länge.


Konserverar ska inte underskattas! Bättre med konserverade grönsaker än inga alls. När fantasin och orken tryter plockar jag fram konserverna. Morötter, ärtor, majs, bönor,
Bönsallad, kikärtor m.m. Snabbt har man lyft en måltid.


Koka potatis på söndagskväll. Kall potatis är bra snabbmat. Stekas, mosas, blanda i bröd m.m. Jag vet inte säkert men jag tror att uppvärm potatis har lägre GI värde än nykokt.

Dagens plus: En längre och en kortare promenad. Ca 45-50 minuter.
Dagens minus: Inga minus idag.
Dagens guldkant: Jag hämtade ut böcker som jag beställt idag. Paolo Robertos bok om par träning var en av dem.
Dagens tacksamma: Mina barn har varit helt underbara idag. Lyssnat på mig, lekt fint med varandra m.m. Till och med hämtningen gick bra.
Dagens steg:8828
Dagens summa: Bra dag. Jobbigt med huvudvärken och att jag inte kunde arbeta.

Godis, snacks m.m. fri månad 11/1-11/2.

1 kommentar:

Nettan sa...

Vad smart att laga middagen dagen innan:-). Har jag inte ens tänkt på eftersom vi många gången äter rester från middagen till lunch dagen efter. Måste jag nog försöka planera in så vi kan göra. Det är stressigt många gånger när man kommer hem.