torsdag 17 april 2008

SUMMERING 10 KG LÄTTARE

Den sista Januari i år bestämde jag mig för jag vet inte vilken gång i ordningen att ta tag i mitt liv. Det var jobbigt att inse att kilona hade smugit sig på och att jag vägde så mycket som jag gjorde. Mina matvanor var riktigt dåliga och jag rörde knappt på mig. Jag var en hälsofara för mig själv. Så här illa hade det aldrig varit. Det jag kände då den dagen var inte att jag snabbt ville gå ner för att kunna strutta runt i bikini i Juni. Nej, ingen kortsiktig förändring för att sedan återgå till dåliga vanor igen. Det jag ville, det jag vill, åstadkomma är en långsiktig förändring som jag kan leva med. Det är just det, att jag vill leva och jag vill leva på ett sätt som får mig att må bra. Jag vill bland annat obehindrat kunna leka med mina barn och ha energin att göra det. Jag vill inte ge mig själv diabetes eller andra sjukdomar bara för att jag inte klarar av att äta rätt. Jag vill bli sundare, smalare och gladare.

Nu har det gått snart tre månader och jag kämpar fortfarande på och jag tycker själv att jag gör det bra. Flera stora förändringar har jag lyckats få till. Jag äter 1-2 mackor/dag istället för 5-10 mackor/dag. Jag vräker inte i mig mat utan tar en lagom portion, lägger på grönt och tar inte om. Jag har slutat helt med småätandet och håller mig till frukost, lunch och middag plus 2 eller 3 mellanmål. Jag har fått till en bra frukost där jag äter fil, müsli och en macka (grovt bröd, skinka eller leverpastej och gurka) istället för kaffe och 6 rostade mackor med smör. Jag äter mer grönt och mer fiber och fullkornsprodukter. Jag rör på mig och känner mig mer aktiv och väljer rörelse istället för stillasittande. Försöker verkligen hålla igång hela dagen på ett bra sätt. Jag är ute och går och jag gympar här hemma.

Det har gett resultat, för nu har jag gått ner 10 kg! Stort GRATTIS till mig! Bra jobbat! Nu gäller det att kämpa vidare och få in nya vanor så att dom sitter där. Det här är en förändring för livet!

Idag hoppas jag komma mig ut på en lång promenad ikväll om väder och tid tillåter. Jag känner tyvärr av halsen lite och hoppas att det inte blir något mer av det. Solen skiner ute och det inspirerar och påverkar motivationen uppåt!

Stora killen är på bättringsvägen så vi gick ut efter lunch. Lilla killen fick sova i vagnen så fick han frisk luft också. Jag grävde upp kantstenar, skottade lera och grus och krattade. Underbart att vara ute i det soliga vårvädret.

Jag åkte in till stan på kvällen och gick en rask promenad ca 50 minuter, riktigt härligt!

Startvikt 106,5 Kg
Dagsvikt 96,5
Delmål 1, 99 Kg 31/3. Vikt 31/3 99 kg!
Delmål 2, 94 Kg 31/5.
Målvikt 75 Kg


10 kilo lättare den 17/4 2008

Dagens kaloribrännare:2 timmars ute jobb och ca 50 minuter rask promenad
Dagens slarv: Inget slarv idag
Dagens må bra: Långpromenaden och mini spa här hemma
Dagens steg: 14,231
Steg totalt:92,760/1141429



Inga kommentarer: