torsdag 24 april 2008

MAT/HÄLSA/MILJÖ/ETIK

I och med att jag börjat titta på vad och hur jag äter, så har det lett till att jag börjat titta på vad maten innehåller och var den kommer ifrån. Det har i sin tur lett till många frågor kring vad man ska välja. Det finns mat utan tillsatser, ekologisk mat, närodlad mat, rättvisemärkt mat m.m. Mina funderingar och frågor kring detta just nu är;

*Pris. Som småbarnsfamilj med en förälder hemma har vi begränsad budget. Mat som är tex. Ekologisk kan ibland vara ganska så mycket dyrare. Det är inte helt lätt att välja dom varorna då.

*Vi äter en tex. en hel del korv och det innehåller ofta en del tillsatser. Jag ska försöka hitta korv och charkprodukter som innehåller så lite tillsatser som möjligt. Gärna ekologiskt eller närodlat. Eller både och.

*Val och kunskap. Får jag välja mellan en lokal/närodlad korv och en ekologisk korv som har rest en bit, då tar jag den som är närmast producerad. Att välja lokal mat bidrar ju även till att hålla igång sysselsättning på orten och minska transporter m.m.

*Det är mycket som ska vägas in i valet man gör och jag har insett att jag måste läsa på. Det ska kännas rätt i hjärtat, hälsan ska må bra av det, det ska passa barnen, miljön och vara etiskt och passa plånboken. Gärna med så lite tillsatser som möjligt. Jag ska försöka hitta så många varor som möjligt som passar in på det. Men inte bli nitisk för det utan hitta en bra balans och göra så gott man kan.

*Ingenting är svart eller vitt och jag är bara i funderar tagen än så länge.

Inga kommentarer: