måndag 14 april 2008

SJUKA BARN

Vad har sjuka barn med min hälsosammare livsstil att göra? Dom är en stor del av mitt liv vare sig dom är friska eller sjuka. Men när dom är sjuka så påverkas övriga familjen också. Det blir mindre sömn och man kommer sig inte ut på samma sätt. Idag har båda små killarna hög feber så att ta ut dom känns inte bra. Maken kommer hem sent även idag så det blir inte någon promenad ikväll heller. Det kan kännas aningen frustrerande att man vill ut och röra på sig och fortsätta att hålla igång när man väl kommit igång. Nu vill jag ju inte att barnen ska bli friska bara för att jag vill ut och röra på mig. Mammahjärtat tycker förstås synd om sina små telningar. Jag vill inte fastna i ett och samma tankemönster så sjuka barn blir en ursäkt att inte röra på sig och äta rätt. Eller att livet med barn och familj blir en ursäkt. Det gäller att tänka om och vara lite kreativ. Det klassiska “göra det bästa av situationen”.

*Sjuka barn är ingen ursäkt att inte äta rätt. Dom blir inte friskare om mamma vräker i sig mackor och godis. Dom behöver inte en ångestfylld, däst och trött mamma utan en som har energi och orkar ta hand om dom. Bra mat ger bra humör och bra med energi/ork.

*Hämta posten i omgångar; Ta in en försändelse åt gången, har man tur är det mycket reklam. Jag hämtar in posten när lilla killen sover så då kan jag gå ett par varv runt huset också.

*Jag bär upp tvätt i omgångar så jag får några extra spring i trappen.

*Om barnen orkar så kan man busa och jaga dom.

*En kort tränings DVD kan man oftast klämma in eller (om barnen orkar) köra en rörelse DVD med dom små.

*Situps och armhävningar kan man alltid slänga sig ner göra. Oftast sätter sig ett av barnen på mig så jag får lite extra belastning. Arm lyft med litet barn är bra arm träning.

*Gå inne går lika bra som att gå ute. Jag tar några raska kliv inne i huset, går från rum till rum lite då och då. Ser lite lustigt ut så det blir samtidigt underhåll för barnen.

Se där, jag behöver ju inte gå ut för att röra på mig! Det finns inga ursäkter det finns bara möjligheter!



Dagens kaloribrännare: Håller igång och undviker stillasittande. Bakade bröd och krattade istället för TV. Städning m.m.
Dagens slarv: Inget slarv idag!
Dagens må bra: Lite hemma spa
Dagens steg: 4,721

Steg totalt: 66,928

Inga kommentarer: