tisdag 8 april 2008

SNART TIO KILO LÄTTARE

Vägde mig i morse och den visade 97,9, det är inte långt kvar nu så har jag gått ner tio kilo. Det känns riktigt bra och motiverande!

Jag har fått fason på mina frukostvanor nu. En smörgås, grovt bröd, med ost/skinka eller leverpastej och gurka. Lättfil med bra müsli eller fiberflingor. Vatten och en halv kopp kaffe.
Jag känner mig mätt och klarar mig fram till lunch, blir jag sugen innan lunch äter jag en frukt. Matportionerna har jag minskat ner också. Jag håller hårt på min tumregel att aldrig ta om en portion. Inga kastruller och byttor på bordet. Istället lägger jag upp maten på våra tallrikar och lämnar resten på diskbänken. Det minskar risken att man ska “råka” smaka “bara lite till”. Jag anstränger mig också för att det ska finnas något grönt till varje mål. Fortfarande är det vatten som gäller som dryck.

Tidigare har jag haft alldeles för lätt för att belöna/unna mig själv med godis och mat ute. Nu unnar jag mig istället saker som jag mår bra av istället. Ett gott nymalet kaffe, en lite dyrare hudkräm, en klippning, en trevlig tidning m.m. Det går faktiskt mindre pengar nu när jag inte köper snabbmat, chips och godis.

Jag har provat att ändra kostvanor några gånger under dom senaste åren och jag har alltid misslyckats. Men den här gången känns det verkligen som om det ska gå vägen. Jag har aldrig lyckats hålla mig till nya vanor så här länge tidigare. Jag tänker klara av det här!



Dagens kaloribrännare: Promenad och städning
Dagens slarv: Inget slarv idag.
Dagens må bra: Fotvård
Dagens steg: 10,235

Inga kommentarer: