måndag 7 april 2008

STEGA PÅ

Jag behöver nya utmaningar för att komma mig framåt känner jag. Så nu tänkte jag gå till Piteå. Inte bokstavligt talat utan i steg räknat. Jag har räknat ut att jag måste gå cirka
1141429 steg för att komma dit från Uppsala som är närmast stad från där jag bor. Den sista Juli ska jag ha kommit fram och i snitt måste jag då gå 13588 steg/dag. Stegräknare är införskaffad och jag börjar idag vid lunch.

Bra dag idag med nyttig mat och inget onödigt ätande. Känner mig verkligen motiverad nu!

Vegetarisk lasagne till middag. Jättegott!

KESO LASAGNE

4 Portioner

Ingredienser

1 burk krossade tomater, ev med smaksättning. Jag använder krossade tomater med vitlök
ca 300 g broccoli
2,5 dl mager matlagningsgrädde
1 gul lök, finhackad
500 g keso naturell
salt, peppar
1 - 2 vitlöksklyftor, lite mindre om man använder tomat med vitlök
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl riven ost, mager
lasagneplattor, jag använder fullkorns plattor. Man kan även blanda fullkorns och vanliga.
Ev. lite soja

Gör så här:

Låt broccolin sjuda i cirka 5 minuter i en kastrull.Blanda ihop krossadde tomater, matlagningsgrädde, vitlök, kryddoroch grönsaksbuljong i en kastrull och koka upp. Tillsätt ev. lite soja.När såsen har kokat i hopp lägger man i lök och broccoli.
Lägg sås i botten på en smord, ugnsfast form, sedan ett lager lasagneplattor.Häll hälften av keson över plattorna. Sedan häller man på lite sås på keson och så på med ett lager plattor till. Lägg resten av keson på det och så sås. Fördela den rivna osten på.Lägg på ytterligare ett lager medGrädda i 225 grader i ca 20 minuter eller tills det fått fin färg och plattorna känns mjuka.

Jag använder en teflon ugns form och slipper då smörja formen och sparar in lite fett där.

Servera en grönsallad, gärna med lite blandade nötter och fetaost.

Ett grovt bröd kan också vara gott till.



Dagens kaloribrännare: Promenad i rask takt!
Dagens slarv: Inget slarv idag!
Dagens må bra: Lugn stund på kvällen när barnen somnat och
jag kunde pyssla på med vad jag ville.
Dagens steg: 6480 st.

Inga kommentarer: