fredag 11 april 2008

DAGS IGEN

Jag vill varna känsliga läsare för dagens blogg inlägg även om jag personligen inte anser det känsligt utan helt naturligt. Ett “vanligt” blogg inlägg kommer också.


Nu är jag riktigt less på en sak som påverkar mig väldigt, väldigt mycket men som i samhället fortfarande har en viss tabu beläggning och i vissa fall är i det närmaste osynlig. Jag pratar om löjlig reklam för bindor där mensen illustreras som en liten mängd blå vätska. Eller kvinnor som studsar runt och är så glada och pigga för att deras tampong ger dom ett bättre liv. Fast det är inte det som stör mig mest egentligen. Det jag skrev nyss stör mig medan det finns en sak som förbryllar och irriterar mig. Jag läser olika hälsotidningar, fitness tidningar och kom i form tidningar som vänder sig till kvinnor. Där finns tips på hur vi ska äta, sova, älska, träna, få ihop vardagen mm. Det jag hittills har läst, jag hoppas att det finns undantag någonstans, ger mig en känsla av att vi kvinnor är konstanta under hela månaden och året. Ingenstans har jag läst om den faktor som kan påverka oss så mycket. Jag hittar ingenting om dom många kvinnor som inte kan träna eller äta som dom ska under dessa dagar. Tips på hur man äter och mår bra under sin cykel. Det finns ofta små fotnötter om vad man ska tänka på om man blir sjuk. Och visst förkylningar och magsjukor drabbas vi av ibland. Men mensen den kommer varje månad. Ett av dom viktigast tipsen till en kvinna som vill lyckas med sin viktminskning kan vara att lära känna sin cykel. Det borde ha varit det första inlägget i min blogg men jag har inte hittat ord för detta förrän nu. Jag har koll på min cykel och det gör att jag kan vara beredd på det som komma skall. För det är ju inte bara mens utan även ägglossning och PMS. Ibland behöver man få läsa och höra det självklara. “Tänk på att räkna in mensen när du lägger upp din motions och kostplan. Kanske hör du till dom lyckligt lottade som knappt märker av din mens? I så fall stort grattis till dig. Tillhör du skaran som har det väldigt besvärlig? Då kan du tänka på….” Den finns ju där, det är det som irriterar mig också Ja, inte bara att den finns utan att den knappt får finnas. Tidningarna ägnar mycket tid åt vårt sexliv och där verkar inga tabu finnas längre. Jag möts av både tips på ställningar och olika hjälpmedel för att hålla glöden vid liv. Till och med svamp i underlivet och analklåda får vi till livs via reklamen. Men mensen då? Något av det mest naturliga, ja, okej, nu låter jag som skolsystern på högstadiet. Men det är naturligt! Blod från underlivet kan verka lite äckligt, men det är det när det kommer från näsan på folk också. Jag respekterar givetvis dom som inte vill läsa eller höra om det. Dom som har noll intresse av det. Men jag skulle önska att det fick vara så naturligt som det är. Och i en tidning som vänder sig till kvinnor där borde det ju i alla fall nämnas. Speciellt en tidning som vänder sig till kvinnors hälsa.


Det finns förstås fler som borde ta upp detta. Inte bara tidningar som vänder sig till kvinnor. Det borde få finnas med överallt där kvinnor finns med. Lika naturligt och självklart som det är. I alla scheman, kostplaner och dieter. Men framförallt i medvetandet. Hos alla.

Ingen människa är konstant, ingen klarar eller orkar allt. Att lära känna sig själv, ta hand om sig själv och må bra är viktigt. Att få lära känna sig själv, och få lära sig ta hand om sig själv och att hitta vektyg för att få må bra är också viktigt.

Mina tips och mina problem under dessa dagar är:



*Jag kan tex. inte promenera några längre sträckor. Istället blir det flera små promenader. Jag har väldigt ont och det påverkar också rörlighet och motivation. Inte helt lätt att ge sig ut på en långpromenad när man riskerar att blöda igenom, svettas som en gris, har väldigt ont i magen och känner sig svullen och tung.

*Avslappning, värme och mycket vatten hjälper mig att må bra.

*Jag blir enorm söt sugen och hungrig och måste verkligen stålsätta mig för att inte börja frossa i allt ätbart hemma. Äter mindre mål och oftare för att undvika att blir hungrig. Och så äter jag något gott men inga mängder och inte under hela dagen.

*Påminner mig själv om mina mål och vart jag vill nå. Att jag kämpar med att gå ner i vikt och hitta en hälsosammare livsstil för att jag vill må bra och undvika sjukdomar.

*Väger mig inte alls under dessa dagar eftersom jag samlar på mig vätska och det kan påverka vikten uppåt. Någon dag efter mensen brukar det rätta till sig.

*Äter mycket järn för att undvika lågt blodvärde.


Inga kommentarer: