onsdag 12 mars 2008

ONSDAG


Vaknade och kände samma motivation idag. Dessutom steg den ytterligare ett snäpp när jag vägde mig. Nu känns det inte alls omöjligt att väga under 100 innan den här månaden är slut.

Bra frukost idag med, samma som igår, men en halv macka. Kände mig inte lika hungrig som jag brukar. Lunch idag blir rester som behöver ätas upp. Köttbullar, korv och ris, som jag ska komplettera med mycket grönsaker. Jag dricker alltid vatten till maten. Till middag blir det fläskkarré.

Jag är föräldraledig och då är inte ekonomin den allra bästa. Mat drar vi inte in på, men just nu försöker vi äta ur frysen här hemma och allt som finns där är inte det allra nyttigaste. Men fläskkarré behöver inte bli så onyttigt om man tillagar det rätt. Sedan kan man styra mängden själv och äta mer grönsaker till exempel. Stora killen vill helst äta korv varje dag och det går förstås inte. Men korv blir det ett par gånger i veckan och korv finns ju som magrare alternativ.
Nu när vi kommit igång med att äta nyttigare blir det samtidigt en del pengar över som tidigare gick till hamburgare och snacks. Nu kan vi lägga dom pengarna på bra mat. Tilläggas ska dock att vi aldrig ätits jätte onyttigt här hemma. Det har varit hemlagad mat minst 6,5 dagar i veckan. Problemet för mig har varit mängderna jag har ätit. Minst två portioner. Och kvälls ätandet med chips och annat på det. Och jag har alltid sett till att pojkarna får i sig frukt och grönt, men varit riktigt dålig på att äta det själv.

Jag ska laga mer fisk och kyckling hade jag tänkt. Det är dyrare mat men också en bra investering för hela familjen hälsa. Vi har alltid varit ganska socker restriktiva med barnen,. Äldsta pojken får lördagsgodis, yngsta inget alls då han är för liten.
Men vi har frossat i socker själva. Det är det slut med nu. Mycket tid går åt till matlagningen och allt pyssel med det, men det är också en bra investering för oss allihop. När man lagar mat bränner man ju några kalorier också. Vår komposthink blir fort full nu med allt skal från potatis, morot, äpplen m.m. Jag har en stor fördel i att jag tycker om att laga mat och experimentera i köket. Just nu är den stora utmaningen att få maten mager och hälsosam. Till barnen tillsätter jag lite fett om jag gjort maten riktigt mager.

På allt detta kommer då familjelivet och allt vad det innebär. Leka med mina underbara barn, blöjbyten, tvätt, dagishämtning, handling, trots, olyckor, lite sömn en del nätter, städning, hinna umgås med maken, familj, släktingar, vänner, barnkalas, sjukdomar m.m. Men med god planering, och mycket vilja, så går det bra. Men nog blir det kaos ibland också och planer som måste ställas in. Så ny hälsosam livsstil, träning, familjeliv och livet för övrigt ska kombineras ihop på ett smidigt sätt. Tråkigt, det får man i alla fall inte. Ännu mer spännande blir det till hösten då man ska arbeta också. Med det vill jag ha sagt att det inte alltid är lätt att få ihop
allt, och att träning och annat kan bli lidande. Även om jag jobbar på att det inte ska bli så. Jag sätter stor prioritet på det här eftersom att min hälsa är viktig.



DAGENS MÅ BRA:

Kanelbullebak, härligt att baka, det blir jag glad av!

DAGENS KALORIBRÄNNARE:

Gympa 30 minuter på förmiddagen
Promenad dagishämtning+ lite extra promenad på väg till dagis

DAGENS SLARV:

Bra dag, men det blev några gelegodisar på kvällen. Klarade av att baka kanelbullar utan att smaka, en bedrift för att vara mig. Jag har mycket smör och socker i bullara så det var bra att jag inte åt några.


Startvikt 106,5 Kg
Dagsvikt 101,6 Kg
Målvikt 75 Kg
Delmål1, 99 Kg 31/3 2008

Inga kommentarer: