onsdag 5 mars 2008

LIGGA LÅGT

Fortfarande förkylt här för hela familjen. Vi försöker ta det lugnt och kurerar oss så gott det går. Jag fortsätter att längta efter långpromenader och gympa.

Åt lätt fil och nyckelhålsmärkt müsli till mellanmål. Inga mackor!


Jag försöker göra om mina favorit maträtter till lite nyttigare varianter. Stekt fläsk med löksås och kokt potatis låter inte som någon bra mat att äta när man vill gå ner i vikt. Lättast är förstås att bara undvika den. Men jag tror inte på att sätta en massa förbud. Det kan leda till att man bygger upp ett stort begär efter något och så sluter det med att man vräker i sig. Det är ingen maträtt jag äter ofta, men som jag verkligen tycker om.
Fläsk, det finns magrare fläsk som är ganska “köttigt”. Jag steker i teflonpanna, och låter det sedan rinna av på hushållspapper. Löksåsen gör jag så att jag fräser lök i en knapp matsked flytande margarin, reder med rednings mjöl och mjölk blandat med matlagnings grädde med 5% fetthalt, kryddor. Kokt potatis går inte att göra så mycket åt. Då handlar det om upplägget på tallriken. Två skivor fläsk, om dom är storlek mindre, annars en. Två potatisar och tre matskedar sås. Gott om grönskar till och en knäckebrödsskiva. Vatten att dricka. Då kan man äta det med någorlunda gott samvete.
Eller som ett annat alternativ så tar du ett riktigt fett fläsk, steker i mycket extrasaltat smör, gör en löksås där du steker löken i ännu mera extrasaltat smör, späder med 5 dl standard grädde och mjöl, kokar potatis. Om du vill kan du steka potatis i rikligt med fett istället för att koka den. Sedan lägger du upp 5-6 skivor fläsk, häller stekspadet över, lägger på 4 potatisar och dränker allt i sås och mera stekfett och grönsakerna ryms inte alls på tallriken så dom hoppar du över. Sedan mumsar du i dig och efter det tar du en portion till. Sedan behöver du bara gå fem vändor runt jorden i raskt takt bärandes på ett kylskåp, så kan du sova med gott samvete fastän du inte gjort om maten till lite magrare.

DAGENS KALORIBRÄNNARE:

Kom mig ut på en efterlängtad långpromenad, ca 40 minuter i ganska rask takt. Förkylningen sitter i så jag tog det ändå ganska försiktigt.

DAGENS SLARV:

Inget slarv idag!

Inga kommentarer: