torsdag 6 mars 2008

ENERGI

På grund av oroliga barn blev det nästan ingen sömn och på grund av det fick jag migrän. Dessutom sitter förkylningen i så jag får lägga den lilla ork jag har på barnen idag.


Tittade mig i spegeln och jag känner mig grotesk just nu. Svårt med självbilden. En svår bit att ta i tu med. Man är inte ful för att man är stor. Men jag känner mig inte vacker och inte hälsosam. Jag trodde att jag vägde max 95 kg, och så vägde jag 10 kg mer än så. Det var jobbigt att inse att kilona smugit sig på. När hände det? Men så inser jag, att allt godis, chips, mackor och fika sätter sina spår. Nästan ingen motion. Till det får man inte heller glömma att jag de senaste 4,5 åren har varit gravid tre gånger, totalt 91 veckor, nästan två år. Fött två barn och som mest, höggravid, vägde jag nästan 120 kg. Det har satt sina spår. Men det är ingen ursäkt för att fortsätta bli större och större. Sådana här dagar när tex. migrän sätter käppar i hjulen får man extra mycket tid till att reflektera över allt detta.
En sak som skulle underlätta är ju om jag, maken och barnen aldrig var sjuk. Om man hade en privat kock och en personlig tränare. Tänk att få nyttig mat servat framför näsan varje dag och sedan en hurtig man eller kvinna som hjälpte en med träningen. Kanske en egen dietist också. Det skulle sitta fint. Men nu är det lyx som jag aldrig kommer få råd till. Så jag måste fixa det här på egen hand. Med bra stöd och uppmuntran från familj och vänner. Dom hejjar på mig!

JUST NU:

*Vill bli frisk! Den här förkylningen var verkligen seg.

*Motivationen måste hållas igång! Läser mycket på nätet, andras bloggar om deras viktnedgångar och sidor med nyttiga recept m.m.

*Önskar att migränen släppte och att jag får komma ut på en lång, rask promenad.

*Helg alldeles strax. Hoppas på fint väder så att vi kan jobba ute i trädgården.

DAGENS MÅ BRA:

Läsa en riktigt bra bok

Maken kom hem tidigare från jobbet så att jag fick sova bort migränen. Sov ostört i flera timmar; Underbart!

DAGENS KALORIBRÄNNARE:

Lugn dag med tanke på migrän och förkylning


DAGENS SLARV:

Chips, popcorn och mackor på kvällen. (Dålig karaktär? Ja! Sugen? Ja! Inget mer slarv i helgen? NEJ!!)

Inga kommentarer: