söndag 5 oktober 2008

PERIOD 2 / DEL 2

Nu hoppas jag att förkylningen ger med sig och att jag får vara frisk ett tag. Jag räknar om lite och sätter steg målet för följande två veckor på 160 000 steg. Jag fortsätter att äta bra utan onyttigheter. Det viktigaste målet blir nu att komma igång med promenader och att jobba mig mot 79 kilo.

6/10 Måndag och nu är jag äntligen piggare. Morgonrace (Göra i ordning pojkarna för dagis, frukost race m.m. Buss in till stan. Promenad från buss till dagis (15-20 minuter om stora killen promenerar på bra). Sedan lämna dom små och vidare till jobbet. Idag promenerade jag till jobbet ca 40 minuter. Underbart höstväder! Jag hoppas att jag och familjen får vara friska ett tag nu. 13066 steg.

7/10 Tisdag med morgonracet och en promenad till jobbet på 40 minuter. Underbart att starta dagen med en promenad. Nu känns det som om det rullar på igen och jag hoppas att det får göra det ett tag. Tyvärr har jag haft migrän både igår och idag och det stör lite.

På kvällen var jag snubblande nära att falla för frestelsen och äta chips. Jag var så sugen så jag bad maken köpa med sig en påse när han åkte och handlade mat. Det hela slutade med att jag ringde upp maken på hans mobil och sa till honom att inte köpa chips. Jag behövde bara lite betänketid för att inse att jag inte alls var sugen på att vräka i mig friterade kolhydrater. Känner mig väldigt glad över att jag kunde säga nej till mig själv. Jag har ett mål att nå och jag vet att jag kommer att klara det. Speciellt sådana här dagar när jag håller mig till det planerade. Men det är lätt att ramla tillbaka i gamla ovanor. Jag kommer säkert att äta chips men inte när jag lovat mig själv att inte äta onyttigt under 20 dagar. Man ska hålla vad man lovar. 9290 steg.

8/10 Onsdag. Efter morgonracet blev det en promenad till jobbet på 40 minuter. Efter jobbet promenerade jag i ca 60 minuter och senare en kortare promenad. Underbart, soligt höstväder att promenera omkring i. Naturen bjuder på så mycket vackra färger nu. Jag har varit och klippt mig och det är lika härligt varje gång. Sitta och bli ompysslad och bli fräsch i håret. 17121 steg idag.

9/10 Torsdag. Morgonrace; Kan tyckas lite tjatigt men vardagen brukar innefatta återkommande moment. Skämt å sido, det är mysigt att umgås med barnen på morgonen och promenera med dem till dagis. Även om det vissa dagar innebär en hög kaloriförbränning och test av moderliga nerver. Efter avlämnande av barnen gick jag en promenad. Arbeta och sedan hem för middag och umgås med familjen. Det är så härligt att få komma igång med promenaderna igen. Jag fortsätter att hålla tummarna att vi ska få vara friska ett tag. Jag har känt ett oroväckande sug efter mat/godis/snacks senaste dagarna. Det var länge sedan jag var så sugen på en massa extra mat och onyttigheter. Känns faktiskt lite jobbigt. Men jag biter ihop och håller mig sysselsatt. 11806 steg.

10/10 Fredag Morgonrace med lite extra knorr och stress test på grund av fredags trötta barn. Promenad ca 50 minuter till jobbet. På lunchen gick jag en 25 minuters promenad och tankade lite solsken. Arbeta och sedan handla och hem och fixa med middag. Vår fredag fick en extra guldkant då våra underbara vänner lämnat en överraskning på bron. Det värmer i hjärtat och nu känner vi att det är helg. 15016 steg.

11/10 Lördag och efterlängtad helg! Promenad på morgonen ca 40 minuter i ett ruggigt höstväder. Det blåste och duggregnade men oj så vackert det är i naturen så här års. Trots vädret blir man glad i själen av alla färger. Glad blir man också av vänner och det får vi besök av i eftermiddag. Vi ska fika, äta middag och umgås. (Inget fika för min del dock.) Innan dom kommer ska jag städa och plocka ihop lite här. Man hinner inte med så mycket på veckorna när båda jobbar.
Det blev en trevlig kväll med våra kära vänner. Vi gick en promenad också och det var skönt att komma ut en sväng. En bra må bra dag! 12434 steg.


12/10 Söndag. Vägningen idag blev en trevlig upplevelse; 82,4 kilo. Känns bra att sjukperioden inte gjorde mer ”skada” än så och att jag kunde komma igång med viktminskningen igen. Nu känner jag mig motiverad att komma vidare. Nu är det 3,4 kilo kvar till årets sista målvikt.
Promenad på morgonen ca 1 timme i ett soligt och härligt väder. Efter lunch har hela familjen varit ute. Jag har klippt gräs, krattat löv, grävt ner lökar, vinterbonat växthuset och ställt in blommor som ska övervintra i garaget. En sen höststädning ute i solen. Skönt att vara ute och samtidigt röra på sig. Just nu är motivationen på topp! 11489 steg.


Steg totalt denna vecka; 90 222

Startvikt 106,5 Kg
Målvikt 73 Kg; 9,4 kilo kvar att gå ner
Dags vikt 82,4 Kg och jag är 24,1 kg lättare! (-0,7 kg sedan förra vägningen 081005)
Delmål 1, 99 Kg 31/3. Vikt 31/3 99 kg!
Delmål 2, 94 Kg 31/5. Vikt 31/5 90,7 Kg!
Delmål 3, 86,5 kg 3/7 Vikt 3/7 87,2 Kg.
*Klarade inte delmål 3.Ny vägning 20/7. Vikt 20/7 86,2 Kg!
Delmål 4, 85 Kg 4/8. Vikt 4/8 85 Kg!

Delmål 5, 79 Kg 24/12. Vikt 24/12

Inga kommentarer: