söndag 12 oktober 2008

PERIOD 2 / DEL 3

Sista veckan i den här perioden. Jag är nöjd med veckan som gått och hoppas att den här veckan ska bli bra också. Får vi bara vara friska så borde det inte vara några problem att få till en bra vecka. Jag känner att jag vill komma vidare och komma under 80 kilo. Jag vill också försöka få lite fason på min mage som inte är vacker efter viktnedgången. Så nu lägger jag till minst 25 situps/dag. Beroende på hur det känns i kroppen kan det bli något gympa pass också. På Söndag vill jag att vågen visar 82,0 kilo eller mindre.

13/10 Måndag och idag blev det inte det vanliga morgonracet eftersom barnen varit hemma med sina förkylningar. (Och sin pappa). Promenad innan jobbet ca 1 timme, promenad på lunchen ca 25 minuter och promenad efter jobbet ca 30 minuter. Skönt att röra på sig! Bra mat hela dagen och bra med frukt och grönt. På kvällen gjorde jag 25 situps. 18615 steg.

14/10 Tisdag och maken hemma med barnen idag med. 1 timmes promenad innan jobbet och en promenad på lunchen. Strålande sol mitt på dagen och man kan inte riktigt tro att vi befinner oss i mitten av oktober. Jag fick migrän under dagen och gick tidigare från jobbet. Nöjde mig med en liten promenad innan jag tog bussen hem. Det går bra med maten och jag äter inga onyttigheter alls. Resultatet av att jag äter bra och rör på mig gör att jag känner mig piggare. Trött kan jag känna mig ändå men det hör nog årstiden till. Jag ser till att komma mig i säng i god tid så jag får dom timmar jag behöver. Situps på kvällen. 18188 steg.

15/10 Onsdag och idag blev det vanliga morgonracet med barnen igen. Efter det gick jag till jobbet och det tog ca 40 minuter. Det blev en promenad på lunchen också. Tyvärr känner jag av en förkylning igen och det är minst sagt frustrerande. Jag har ont i halsen och är riktigt trött. Plus att mensen kom idag en vecka för tidigt. Ja, och så migränen då som kom tillbaka idag. Så ingen toppendag idag inte. Men det är bara att kämpa på. Bra har det i alla fall gått med maten och inga onyttigheter har slunkit ner idag. 12966 steg.

16/10 Torsdag morgon och det regnar ordentligt ute och är grått och trist. Jag blir hemma idag med sjuka pojkar. Dom har fått tillbaka sin feber och är allmänt gnälliga och trötta. Jag känner av halsen. Det känns som om jag bara hinner komma igång efter en sjukperiod så slår nästa till. Jobbigt för barnen också att inte må bra och så deras rutiner som ryker all världens väg.
Jag önskar att jag hade en motionscykel att bränna lite kalorier och energi på när man inte kan gå ut. Men sysslolös är jag ju inte med tanke på att jag har två sjuka barn och ett hus att ta hand om. Förutom att se till att barnen har det bra har jag städat och bakat. Men i ett lugnt och behagligt tempo med tanke på ev. begynnande förkylning och mensen som är riktigt besvärlig. Skönt ändå att inte ha några tider att passa, förutom mat tiderna då. Något som också känns bra är att det inte är några problem att äta rätt. Vi har massor med fika, godis och annat onyttigt hemma men jag har inga problem att låta bli det. Sådana här dagar kan annars vara förödande för karaktären. I alla fall för mig.


Som en liten parantes vill jag bara skriva åter igen att ”det finns inga ursäkter bara möjligheter”. Vill man något nog mycket då kämpar man för att få det eller nå dit. Att ta hand om sig själv, sin själ och sin kropp, är viktigt. Jag ser många människor omkring mig som inte mår bra och som vill förändra sina kost och motions vanor. Dom undrar hur ska som nå dit. Vill man så kan man. Jag har inga hemliga tricks och jag är ingen super människa. Jag vill något, jag vill må bra, och jag bestämde mig för att nå dit.4067 steg.

17/10 Fredag och lite trist att inse att jag är förkyld igen. Om nu förra förkylningen ens har gått över. Snoret rinner och jag känner mig orkeslös. (Antagligen har jag lågt blodvärde.) Pojkarna var piggare imorse men nu har dem blivit sämre igen. Det går runt, det går runt, det går runt… Jag är så less på snor och feber nu. Lugn inne dag idag med. Känns jobbigare idag eftersom solen skiner där ute. Jobbigt också att bara hinna komma igång med motionerandet så är det dags för sjuk paus igen. 1232 steg.

18/10 Lördag och äntligen en långpromenad i kallt men soligt väder. Jag gick ca 1 timme och sedan krattade jag lite löv. Känner mig mycket piggare idag. Övriga familjen mår bättre också. Jag hoppas att vi fortsätter krya på oss i helgen så att vi är redo för jobb och dagis på måndag. Övriga aktiviteter idag blev bland annat kanelbulle bakning och mys med sönerna. Det fungerar verkligen bra med maten nu och ingenting extra slinker ner. Det känns spännande att se vad vågen visar imorgon. 11401 steg.

19/10 Söndag; Jag klarade steg målet trots två dagar med väldigt lite steg. Bra facit på att jag stegat på bra dom andra dagarna. Vägningen som visade att jag gått ner 0,5 kilo är jag riktigt nöjd med. 2,9 kilo kvar till nästa delmål. Det känns helt realistiskt att jag ska klara av att väga 79 kilo på julaftonen. Ute på förmiddagen, kratta löv och leka med barnen. Solsken och varmt i luften. 4096 steg.

Steg totalt denna vecka; 70565 ( +90 222) = 160 787

Startvikt 106,5 Kg
Målvikt 73 Kg; 8,9 kilo kvar att gå ner
Dags vikt 81,9 Kg och jag är 24,6kg lättare! (-0,5 kg sedan förra vägningen 081012)

Delmål 1, 99 Kg 31/3. Vikt 31/3 99 kg!
Delmål 2, 94 Kg 31/5. Vikt 31/5 90,7 Kg!
Delmål 3, 86,5 kg 3/7 Vikt 3/7 87,2 Kg.*Klarade inte delmål 3.
Ny vägning 20/7. Vikt 20/7 86,2Kg!
Delmål 4, 85 Kg 4/8. Vikt 4/8 85 Kg!
Delmål 5, 79 Kg 24/12. Vikt 24/12

Inga kommentarer: