söndag 12 oktober 2008

GE INTE UPP

Ibland tryter motivationen, godis suget sätter in tyngsta kavalleriet och alla tankar om en hälsosam, pigg och aktiv kropp är som bortblåsta. Då gäller det att hejda tanken, ta ett djupt andetag och ett stort glas kallt vatten. Mobilisera ett försvar och ställa sig på barrikaden. Se över sin situation just nu och känna efter hur jag mår. Ingenting är förstört om jag frossar i en massa gott en dag och struntar i träningen. Men en dag kan lätt bli flera och det är då det gäller att se vart man står och varför man plötsligt vill ge upp sin nya livsstil. Det händer mig med jämna mellanrum och hittills har jag alltid lyckas komma på rätt spår igen. Jag mår inte bra om jag äter en massa onyttigheter och inte rör på mig. Så när jag märker att jag är på väg åt fel håll då tänker jag efter varför jag vill äta sunt och röra på mig. Att jag vill vara smalare, sundare och gladare. På kylen hänger en bild av mig själv när jag väger 107 kilo och den får mig att minnas hur jag mådde då. Nu äter jag inte längre en massa extra när jag mår dåligt eftersom jag vet att det får mig att må sämre. Istället gör jag ett lyxigt bad och släpper allt för en stund. Går en lång och härlig promenad med favoritmusiken i öronen. Lägger mig och sover en halvtimme. Eller något annat som jag vet får mig att må bra. Gammalt hederligt godis sug motar jag bort genom att undvika att sitta i TV soffan. Jag läser en bok, stickar eller pratar med en god vän istället. Och ser jag TV ser jag till att hålla händerna sysselsatta med en stickning. För mig är vinsten enorm när jag lyckas hålla mig till en bra och balanserad kost. En vinst som ligger i att orka mer och vilja mer. Som jag lever idag vill jag leva resten av mitt liv. Givetvis tänker jag äta något gott någon gång. Men då begränsat till en viss mängd och en dag; Med måtta. Blir det på annat sätt kommer jag att säga nej och stopp. Livet är för kort för att frossas bort.

Inga kommentarer: