torsdag 21 februari 2008

BEHÅLLA MOTIVATIONEN

Motovationen går upp och ner. Igår på topp idag lite mer plant. Det är en stor omställning och den måste få ta tid. Ska köpa en tidning som handlar om smal mat och så surfar jag runt och läser om kost och motion på nätet. Läser mycket om människor som lyckats gå ner i vikt och hittar lite mer motivation där. Vädret påverkar också. Igår sken solen och der var härligt att vara ute. I dag är det grått och blåsigt och jag ser inte fram emot att ge mig ut. Stora killen ska hämtas på dagis så det blir en promenad vare sig jag vill eller inte. Kliver av bussen några hållplatser för tidigt för att få en längre promenad. Försöker att sitta still så lite som möjligt. Städa, tvätta, laga mat eller busa med barnen. Hålla igång. Barnen tycker om att dansa så vi brukar rocka loss här hemma till musik. Jag har köpt rörelse lekar på dvd också som vi kan skutta runt tillsammans till. Riktigt roligt!


Såg ett program på TV som handlade om barn och grönsaker. Många familjer hade tydligen problem att få i barnen grönt. Här är det jag som har svårt för grönsaker. Så jag ska tillämpa några av tipsen man fick i programmet. På mig själv. Bland annat mixa grönsakerna till purè och blanda i maten eller i degen när man bakar matbröd och fika.


Det blir mycket funderingar och tankar kring mat och vikt som växer fram. En del kanske kommer att ändras med tiden. Jag tror inte på förbud när det gäller mat, det kommer jag aldrig att kunna leva med. En del av målet med den här resan är att hitta en väg som jag kan hålla mig efter. Mat är gott och jag älskar att äta. Däremot vill jag lära mig att äta bättre och äta mat som jag mår bra av. En dag i veckan, om jag är sugen, kommer jag att unna mig något. Klassiska lördags godiset kanske. Om jag äter bra i 6,5 dagar per vecka och rör på mig har jag “råd” med det. Kaffe kommer jag aldrig kunna leva utan. Alkohol har jag inget behov av, men ett glas vin någon gång tänker jag inte tacka nej till.

VARFÖR VILL JAG GÅ NER I VIKT?

När motivationen sviktar gäller det att komma ihåg varför man kämpar.

*Ork, jag vill ha mera ork till allting. Från städning till att busa med barnen.

*Kläder, jag är inte fåfäng, men jag vill kunna köpa kläder efter tycke och smak, inte efter storlek, som jag måste göra nu.

*Hälsa. Försöka undvika diabets och högt blodtryck. Bra mat mår man bra av. Jag vill inte må dåligt på grund av vad jag ätit.



DAGENS KALORIBRÄNNARE:

Promenad med barnvagnen. Fullastad. I motvind.

DAGENS SLARV:

Pommes och kyckling till middag, blev lite väl mycket pommes.

Inga kommentarer: