fredag 7 november 2008

FREDAG

Trots omständigheterna så har jag lyckats äta bra och undvika slarv. Men nu har det börjat gå åt fel håll och jag märker att jag är på väg in i gamla ät vanor. Jag är riktigt känslig när det gäller snabba kolhydrater och det behövs inte mycket så börjar jag äta i tid och otid. Det som är bra nu att jag känner igen varnings signalerna med en gång och kan sätta in åtgärder. Så nu blir det att hålla extra koll på maten och undvika snabba kolhydrater så gott det går. Den värsta “små ätar startaren” (eller “triggern” som det brukar kallas när man pratar om socker/kolhydrat beroende) är rostade mackor med smör. Äter jag en sån macka är det nästan omöjligt för mig att inte äta 3-4 stycken till. Och då kan det snabbt rulla på och så kan det bli både chips och godis. Så, som sagt, nu blir det skärpning innan det barkar iväg. Jag känner mig dock trygg i min nya kosthållning och att jag ändå håller den så pass bra som jag gör. Nu ska jag bara hålla lite extra koll på vad jag äter och se till att jag håller mig på den väg som jag bestämt mig för att följa.

Huvudvärken sitter i och det är jobbigt och stjäl mycket av min energi. Jag fortsätter att vila och försöker att ta det lugnt. Fortsätter också att hoppas att det ska bli bättre. Det känns skönt att vara sjukskriven så att jag har möjligheten att vila. Samtidigt längtar jag efter att komma igång och jobba och komma in i fasta rutiner igen.

Inga kommentarer: