torsdag 11 december 2008

GE DIG SJÄLV EN GOD JUL

Julen behöver inte innebära extrakilon som i sin tur leder till nyårslöften som bryts efter några dagar. Lova dig själv redan idag att unna dig själv att må bra. Det är en underbar julklapp till dig själv och allt vad det innebär med kropp, hälsa och själ. Sedan kan du på nyårsafton lova att fortsätta med nya goda vanor under 2009. Jag har lovat mig själv att aldrig mer väga över 80 kilo. Jag kommer inte äta massor med extra mat och annat bara för att det är jul. Ska jag äta något gott ska det vara för att jag är sugen på det. Julbordet kommer jag äta av men jag skippar potatisen och brödskivorna.

Ät vad du vill på julaftonen men fortsätt inte med ett ohämmat mat intag resten av dagarna. Det är många lediga dagar under jul och inte många mår bra av extra kilon och halsbränna. Det är lätt hänt att okynnets ätandet fortsätter långt in på det nya året. Fortsätt hålla mattider och dina normala matportioner.

Använd ledig tid till promenader och ev. utelek och bus med barnen.

Apelsiner är väldigt goda den här tiden på året.

Chokladaskar har lång hållbarhet; Du behöver inte äta upp alla samma dag som du fick dom. Kan du inte låta bli att äta av dom så ge bort dom eller stoppa dom i frysen.

Knäck är gott men dyrt; En avbiten tand kostar mycket att laga och gör ont.

Kakor och bullar och bullar och kakor. Bjud på fruktsallad som är gratinerad med lite hyvlad vit choklad istället.

Att fortsätta äta när man är mätt eller äta fastän man inte är sugen är ingen bra ide. Det är inte oartigt att säga nej när faten eller chokladasken skickas runt. Säg som det är att du mår bäst av att inte ta om eller ta alls. Eller säg bara nej tack.

Inga kommentarer: